Sebelum turunnya kitab suci Al-Qur’an. Konsep mengesakan Tuhan dipanggil Monoteisme iaitu ‘Tuhan itu Satu’ (Laa ilaaha illallah). Konsep ini telah lama wujud di sebalik kepercayaan Paganisme di Yunani berabad tahun lalu, dan konsep ini diyakini oleh beberapa ahli Falsafah Yunani yang terkemuka dan mereka ialah:
Xenophanes (570-480SM)
Xenophanes berkata “ Tuhan itu hanya satu. Dia tidak serupa dengan manusia kerana Dia sempurna dan kesempurnaanNya adalah tunggal”.
Pythagoras (570-504SM)
Falsafahnya adalah berdasarkan ilmu matematik, dan dia pernah berkata “angka satu adalah angka yang paling sempurna, sedangkan angka sifar bererti kosong. Satu adalah lambang yang ada dan sempurna, kosong adalah kiasan kepada yang tiada, dan yang ada itu sentiasa ada kelebihannya berbanding dengan yang tiada”. Falsafah Pythagoras menafikan kepercayaan ateisme, vrijdenker. Politeisme dan menetapkan kedudukan monoteisme ataupun tauhid.
Socrates (470-399SM)
Meyakini adanya Tuhan dengan mengamati keseimbangan alam ini. Socrates berkata “adanya keseimbangan alam dan pada peristiwa-peristiwa yang terjadi dalam alam menunjukkan ada yang mengaturnya iaitu Tuhan yang Maha Pemurah. Socrates juga m enyarankan manusia untuk mentaati perintah agama yang betul dan tidak menyembah berhala ataupun menyekutukan Tuhan. Socrates juga meyakini hari akhirat kerana dia menyakini bahawa roh akan kekal. Ini terbukti pada saat dia diberitahu akan dibunuh oleh raja, dia menjawab “ Socrates berada dalam kendi. Raja hanya dapat memecahkan kendi. Kendi boleh pecah, tetapi air akan mengalir dan terus mengalir hingga ia sampai ke samudera yang luas, maka kekallah ia di situ”. Kenyataan ini membawa maksud apabila manusia meninggal dunia, yang hancur hanya tubuhnya sedangkan rohnya akan kekal abadi.
Plato ( 427-346SM)
Murid kepada Socrates ini berkata “ Alam ini akan kembali kepada Yang Satu. Yang Satu itu tetap Dialah sumber dan tempat kembali segala sesuatu. Dan segala yang ada ini adalah tanda-tanda yang lahir, yang membuktikan kewujudan Yang Satu itu. Tuhan Yang Maha Esa itu adalah kebaikan semata-mata. Manusia hendaklah mengambil teladan daripada Tuhan. Dan menjadikan kebaikan sebagai tujuan hidupnya."
Aristotle (384-322SM)
Murid kepada Plato dan guru kepada Alexander The Great (Iskandar Zulqarnain). Aristotle meyakini adanya Tuhan. Hujahnya adalah "Alam yang ada ini ibarat benda yang bergerak. Bagi sesuatu yang bergerak, tentu ada yang menggerakkannya. Pastinya entiti yang menggerakkan itu adalah Tuhan. Dan Tuhan itu baik semata-mata."
Sumber bacaan :” Alexander adalah Zulqarnain” (Muhammad Alexander)
Para ahli falsafah ini hidup sebelum zaman Nabi Muhammad Shalallahu alaihi wassalam, dan ajaran mereka menerapkan konsep Monoteisme iaitu ‘Tuhan itu Satu’ (Laa ilaaha illallah). Ini membuktikan bahawa betapa pentingnya ilmu dalam menggerak dan memandu fikiran seseorang dalam menemukan kebenaran.
Tanpa ilmu manusia akan mudah terpengaruh dan mudah diperbodohkan oleh manusia-manusia yang ingin menyesatkan. Dan dalam situasi moden sekarang ini yang penuh dengan beraneka macam pemikiran dan pendapat bahkan pendapat-pendapat yang benar-benar menyimpang dari kebenaran telah banyak kita dengar atau baca, dan dalam menghadapi situasi-situasi ini kita perlu berfikir dengan lebih kritikal dan logik ‘critical and logical thingking’ sebelum membuat kesimpulan atau menyetujui sesuatu pendapat.
Cara terbaik adalah dengan menjadikan Al Qur’an sebagai rujukkan dan menjadikan ALLAH tempat mengadukan segala kekeliruan , memohon petunjuk dan perlidungan agar mampu menghalang diri dari terpesongnya akidah. Kerana sesungguhnya manusia itu lemah dan mudah terpesong tanpa adanya rahmat dari Yang Maha Esa.
No comments:
Post a Comment